fredag den 23. januar 2015

OVNTBAGT TORSK MED ÆRTEMOS


Selvom det er vinter, synes jeg stadig der skal være plads til noget frisk, lækkert og sommerligt mad - hvilket jeg synes denne ret er et godt eksempel på!

  
(2 PERSONER)
INGREDIENSER
  • 2 stykker frisk torsk
  • 4 stykker parmaskinke
  • 12 kugler frossen spinat
  • En pakke brune champignoner
  • En knivspids muskatnød
  • Salt og peber
Ærtemos:
  • 150 gram frosne ærter
  • 30 gram solsikkekerner
  • En god håndful revet parmesan ost
  • 2 spsk olivenolie
  • Salt og peber


FREMGANGSMÅDE

Torsken:
  • Tænd ovnen på 200 grader.
  • Placer torskestykkerne i ovnfastfad, og krydr med lidt salt, peber og citronsaft.
  • Placer parmaskiverne ved siden af torsken.
  • Bag i ca. 5 minutter, og herefter tag parmaskinken fra. Bag torsken yderligere 5 minutter.
Champignoner:
  • Skær champignoner i skiver, og steg ved mellemhøj varme i lidt olivenolie. Krydr med salt og peber.
Sauteret spinat:
  • Tø spinaten op, og vrid overskydende vand fra.
  • Steg i olivenolie, og tilsæt hvidløg, muskatnød og salt.
Ærtemos:
  • Kom de frosne ærter i en skål, overhæld dem med kogende vand og lad dem stå i 2 min.
  • Hæld vandet fra og skyl dem i koldt vand.
  • Blend ærterne med solsikkekerner, parmesan og olivenolie.
  • Smag til med salt og peber.


Anret torsken på det sauteret spinat, og top med den sprøde parmaskinke. Server hertil champignoner, ærtemos og groft brød.

2 kommentarer :

  1. Hej Simone. Super lækker opskrift. Jeg overvejer at lave denne ret til min familie, men vil lige høre om jeg kan tilberede torsken på grillen? :)
    Hilsen Pil

    SvarSlet
  2. Hej Pil, jeg er glad for du kunne lide opskriften!

    Du kan sagtens tilbrede torsk på grillen, men da det er en meget fin/skrøbelig fisk ville jeg anbefale at du pakker den ind i noget stanniol (evt. med lidt olie, citronsaft, salt, peber og måske lidt frisk hakket hvidløg på?), og griller den deri. Jeg vil tro den skal have omkring 8-12 minutter, afhængig af varmen på grillen og størrelsen på fiskestykket :)

    Bedste hilsner,
    Simone!

    SvarSlet